Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten

En av våra uppgifter är att minska risken för naturolyckor som till exempel ras och jordskred.

Vi brukar säga att det ska vara säkert att bo och färdas i Sverige. Med det menar vi att hus, broar, vägar, järnvägar och annat vi bygger på marken inte ska rasa samman och skada oss.

Vi kan mycket om jord och hur man bygger i marken. För att ta reda på om marken är säker att bygga på behöver vi veta vilken sorts jord som finns på platsen. Marken kan undersökas på olika sätt. Ibland genom att ta prover av jorden och sedan undersöka jordproverna i laboratorium. Ibland mäter vi direkt på platsen med hjälp av olika utrustningar.

Vår uppgift är att hitta bättre sätt att undersöka marken på. Vi har ett laboratorium där vi kan gör olika tester på jord. Till exempel tittar vi på vad som händer om jorden belastas eller hur gifter sprider sig i jorden.

 

Stranderosion i Skåne

Foto: SGI/Sebastian Bokhari Irminger

Erosion är ett naturfenomen som vi kan mycket om. Erosion är en långsam nötning av naturen och beror på väder och vind. Vinden och vågorna tar med sig korn av jord och sand. Det kan ibland vara ett problem som längs Skånes kust. Vår uppgift är att titta på olika sätt att minska skador som blir av erosion.

En annan uppgift vi hjälper till med är att anpassa Sverige till ett nytt och varmare klimat med mera regn. När det regnar så ändras mängden vatten, både i marken och i våra vattendrag. Det i sin tur påverkar jorden och hur säker den blir att bygga på.

I många industrier används olika kemikalier. De giftiga ämnena kan sedan komma ut i naturen och skada oss människor. Vi arbetar med att hitta nya sätt att göra marken fri från gifter.

På SGI arbetar ungefär 100 personer. Många som arbetar här är ingenjörer och kallas geotekniker. Vårt huvudkontor ligger i Linköping. Vi har också kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Läs mera

Vad är geoteknik?

Geoteknik är läran om jords och bergs tekniska egenskaper och dess tillämpning vid planering och byggande.

SGI:s TiB övar i Sandö tillsammans med MSB

Vårt uppdrag

Statens geotekniska institut (SGI) är ansvarig myndighet för ras, skred och erosion, samt geotekniska och miljögeotekniska frågor.

Skred E6 september 2023

Varför inträffar skred?

Skred inträffar när marken förlorar sin stabilitet och börjar röra sig, ofta som en följd av förändrade förhållanden i slänter. Orsakerna kan vara naturliga, som erosion och väderförändringar, eller mänskliga, exempelvis byggnationer och schaktarbeten. Ofta är det en kombination av faktorer som leder till att jämvikten rubbas vilket kan utlösa ett skred.