Klimatpåverkan från geokonstruktioner
I forskningsprojektet PlanGeoSmart undersöker vi hur man kan minska växthusgasutsläpp från geokonstruktioner genom smart kommunal fysisk planering.
Foto: plainpicture
Vi undersöker hur samhället kan planeras och byggas utifrån markens lämplighet och hur belastningen på resurser och klimat kan minskas.
I forskningsprojektet PlanGeoSmart undersöker vi hur man kan minska växthusgasutsläpp från geokonstruktioner genom smart kommunal fysisk planering.
Vid byggnation av järnvägar vill man på förhand kunna beräkna hur underliggande jord kommer att tryckas ihop och därmed hur mycket järnvägsbanken kommer att sätta sig. Målet med detta forskningsprojekt är att ta fram en metodik för att bestämma siltjordars sättningsegenskaper samt föreslå metoder för sättningsberäkningar.
Med hjälp av jordbankar på lös lera vid ett provfält har forskare från SGI under 60 år studerat hur jorden beter sig över tid, exempelvis hur sättningar utvecklas och hur stabiliteten påverkas. Resultaten ska användas till att bättre förutse hur lösa jordar förändras över lång tid, vilket är viktigt vid exempelvis väg- och järnvägsbyggen.
SGI bedriver forskning på låg- och mellanförmultnad torv, så kallad fibertorv. Syftet är att ta fram verktyg för att bättre kunna bestämma torvs mekaniska egenskaper och räkna på stabilitet och sättningar för konstruktioner som exempelvis järnvägar på torvmark. Projekten genomförs i samarbete med Trafikverket samt internationella torvforskare.
Vi bedriver tillämpad forskning och utveckling med utgångspunkt i samhällets och användarnas behov.